Bieżnik to ważny element opony, który wpływa na przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli zastanawiasz się, jak zrozumieć oznaczenia na bieżniku po angielsku, ten artykuł jest dla Ciebie.

Pierwszym pojęciem, które warto poznać, jest tread depth – czyli głębokość bieżnika. W Wielkiej Brytanii minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Aby sprawdzić, czy bieżnik jest wystarczająco głęboki, należy skorzystać z miernika bieżnika lub wykorzystać metodę monety jednofunta. Aby to zrobić, należy umieścić monetę w rowku bieżnika. Jeśli dolna krawędź monety jest niewidoczna, oznacza to, że bieżnik jest wystarczająco głęboki.

Kolejnym pojęciem jest wear indicator – czyli wskaźnik zużycia opony. Jest to rowek w bieżniku, który pojawia się, gdy bieżnik zbliża się do minimalnej dopuszczalnej głębokości. Wskaźnik zużycia opony to trójkątny symbol z literą „TWI” (Tread Wear Indicator), który znajduje się na bokach opony.

Oprócz tego, na bieżniku można znaleźć oznaczenia dotyczące właściwości opony. Należą do nich:

  • M+S – oznacza, że opona jest przeznaczona do jazdy w warunkach zimowych (Mud and Snow),
  • XL – oznacza, że opona ma zwiększoną nośność (Extra Load),
  • DOT – oznacza, że opona spełnia amerykańskie standardy bezpieczeństwa (Department of Transportation),
  • ECE – oznacza, że opona spełnia europejskie standardy bezpieczeństwa (Economic Commission for Europe).

W przypadku opon letnich, na bieżniku można również znaleźć oznaczenie z literami „SSR” (Self-Supporting Runflat), które oznacza, że opona jest samonośna i pozwala na jazdę po przebiciu.

Podsumowując, bieżnik to ważny element opony, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Warto znać podstawowe pojęcia związane z bieżnikiem po angielsku, takie jak tread depth czy wear indicator, oraz oznaczenia dotyczące właściwości opony, takie jak M+S czy XL. Dzięki temu będziesz w stanie dokonać świadomego wyboru opon i zadbać o bezpieczeństwo na drodze.