Regeneracja turbosprężarek to działanie konieczne, kiedy w naszym aucie widzimy objawy świadczące o uszkodzeniu turbiny lub pierwsze oznaki jej zużycia. Regeneracja to korzystna alternatywa dla zakupu nowej. Podczas tego procesu uszkodzone elementy są naprawiane albo wymieniane na nowe elementy. Proces ten jest w stanie przywrócić turbosprężarce 100% sprawności i przedłużyć okres eksploatacyjny. Dzięki regeneracji możemy uniknąć wydania kilku tysięcy złotych na nowe urządzenie. Czytaj dalej!
Turbosprężarki zyskały na popularności nie tylko w sportowych wersjach samochodów, ale także w podstawowych odmianach aut.
Turbosprężarki – podstawowe informacje
Turbosprężarka jest elementem układu napędowego. Pozwala zwiększyć ciśnienie powietrza, które jest wtłaczane do komory spalania. Jest to możliwe za sprawą wykorzystania energii ze spalin, które są wydalane do układu wydechowego. Turbosprężarka składa się z kilku elementów. Poszczególne z nich mogą się różnić między modelami, ale ich funkcja jest zawsze taka sama. Regeneracja turbosprężarki to proces, który eliminuje większość awarii, którym ulega ta część. Turbina po takiej naprawie pracuje bez problemów przez kolejne setki tysięcy kilometrów, czyli tyle, ile nowa turbosprężarka!
Turbosprężarka daje silnikowi większą moc. Niektórzy kierowcy zastanawiają się, czy większa turbosprężarka doda mu jeszcze więcej mocy? Teoretycznie możemy wymienić turbosprężarkę na większą, aby silnik dysponował większą mocą. Jednak w pewnym momencie osiągniemy limit. Jednostka napędowa ma swoje ograniczenia w postaci wielkości cylindrów, które w pewnym momencie nie będą w stanie już wtłaczać więcej powietrza oraz paliwa do środka. W pewnym momencie zaczną nas ograniczać inne czynniki, które musimy brać pod uwagę – nie możemy w nieskończoność wkładać większego turbo.
Trzeba jednak mieć na uwadzę, że nie zawsze możliwa jest naprawa turbiny. Gdy turbo jest mocno zniszczone albo ma poważne mechanicznie uszkodzenia, naprawa nie przyniesie pożądanego skutku. Wówczas konieczna będzie wymiana na nową część albo kupno zregenerowanej turbiny. Dzięki szybkiej reakcji możliwe będzie przywrócenie pełnej sprawności tej części bez konieczności jej całkowitej wymiany.
Regeneracja turbosprężarek w pojazdach – dlaczego warto regenerować?
Regeneracja turbo to dobra alternatywa dla zakupu całkowicie nowego urządzenia. Regeneracja pozwala na usunięcie zużytych lub uszkodzonych elementów turbosprężarki oraz zastąpienie ich nowymi (poprawia to jej wydajność). Dzięki temu silnik z regenerowaną turbosprężarką może osiągać większą moc oraz lepsze osiągi, a to się przekłada na lepszą jazdę. Podczas procesu regeneracji zużywające się elementy turbosprężarki wymienia się na nowe, dzięki czemu turbosprężarka jest przywrócona do fabrycznej jakości. Korzyści z tego płynące to np. mniejsze koszty w porównaniu z zakupem nowego produktu. Kolejną zaletą jest fakt, że to rozwiązanie przyjazne dla środowiska, bo zmniejsza ilość generowanych odpadów. Warto też dodać, że regeneracja to sposób na wydłużenie żywotności turbosprężarki. Daje pewność, że w najbliższym czasie nie ulegnie ponownym usterkom.
Turbosprężarki można stosować z silnikami wysokoprężnymi (diesel) i benzynowymi niemal we wszystkich pojazdach, bez względu na to, czy jest to zwykły samochód, czy autobus. Jedna z kluczowych zalet turbosprężarki to fakt, że przy tej samej masie pojazdu oraz wielkości silnika będziemy mogli uzyskać większą moc. Trzeba jednak pamiętać, że większa moc to większa produkcja energii na sekundę, a prawo zachowania energii głosi, że trzeba też włożyć więcej energii; w tym przypadku potrzeba spalić odpowiednio większą ilość paliwa.
Czy silnik z turbo pali więcej? Tak, silnik z turbosprężarką wcale nie jest bardziej oszczędny, niż bez niej. Z drugiej strony silnik z turbosprężarką to znacznie mniejsza i lżejsza opcja od silnika o tej samej mocy bez turbosprężarki, dlatego auto z turbo jest w stanie zapewniać większą oszczędność paliwa (do 10% względem silników bez niego). Niektórzy z producentów wykorzystują to i przykładowo zamiast montażu silnika V8 decydują się na montaż V6 z turbodoładowaniem.